5 Makanan yang membuatkan anda kelihatan letih

5:56 PM
Dengan kehidupan seharian yang sibuk dan hari yang panjang, anda akan berasa sangat letih di penghujung hari. Kadang-kadang ia berpunca daripada makanan yang anda makan. Jika anda sering kelihatan letih walaupun sudah 4 inci solekan di muka, kemungkinan besar ia berpunca daripada makanan anda. Ayuh semak senarai di bawah iaitu makanan yang membuatkan anda nampak letih.


Garam 
Walaupun garam merupakan makanan wajib setiap hari, tetapi kandungan garam yang berlebihan boleh membuatkan kulit muka anda menjadi kering dan membuatkan seri muka anda agak tenggelam. Pilih alternatif natrium lain atau kurangkan pengambilan garam ialah jalan penyelesaiannya. 

Pemanis tiruan 
Gula biasa boleh menggalakkan keradangan tetapi pemanis tiruan boleh menjadi lebih teruk jika tidak di kawal. Jika tidak, ia akan membuatkan wajah anda seakan membengkak. Pemanis tiruan mengandungi aspartame yang boleh mengakibatkan sakit sendi dan boleh membuatkan anda ketagih dengan gula atau minuman/makanan manis. Seelokknya, pilih gula semula jadi daripada buah-buahan atau sayur-sayuran. 




Alkohol 
Tiada yang lebih teruk daripada segelas alkohol ketika makan malam. Alkohol membuatkan anda dihidrasi lebih cepat dari garam.

Makanan bergoreng 
Makanan bergoreng adalah musuh ketat anda! Makanan yang bergoreng penuh dengan minyak dan lemak yang bermakna ia akan membuatkan arteri kulit anda tersumbat dan mengeraskan sel-sel darah sekitar wajah. Hasilnya, kulit anda kelihatan kusam dan letih. 

Makanan pedas 
Makanan pedas memang baik untuk metabolisma, tetapi tidak sesuai untuk kulit muka. Makanan pedas membolehkan kulit anda menjadi gatal-gatal dan kulit anda akan menjadi tidak sekata dan nampak sedikit lebih tua dari usia
Previous
Next Post »

5 comments

  1. Makanan pedas tu yg sedap ha..hehee

    Tp sekarang tengah cuba untuk kurangkan :D

    ReplyDelete
  2. pasni kena mkn hat rebus2 lah ek lau x mo letih
    tp ada ku kesah hahah giler x mkn pedas..giler x mkn goreng2 kahkahkah
    tp baik elak kan..tuk kesihatan dah lah iols ni nak beranak x lm lg
    keje rumah..keje kt ofis anak2..lau letih guano nak wat keje ye dok ehehehe
    sori merapu kat sini jap

    ReplyDelete
  3. kena berkorban utk kesihatan ni kan.. kalau kena penyakit... lagi rugi

    ReplyDelete
  4. makanan harian, susah juga nak elak...

    ReplyDelete
  5. msredcheesecake : itu lah kalau dah terbiasa... kena tahan jugak le

    ReplyDelete

SDK ucapkan terima kasih kerana tinggalkan komen dan "Amalkan Gaya Hidup Sihat" :)